Orgonánk

“Zengjetek hálaéneket az Úrnak, énekeljetek hárfakísérettel Istenünknek!”
A Zsoltárok könyve 147,7 

 

Orgonánk

 

A régi orgona


 

1907regi_orgona


Az eredetileg 1906-ban Angster József által épített, egymanuálos, tasniládás, pneumatikus orgona javíthatatlan állapotba került, ezért az egyházközség új orgona építése mellett döntött, a régi orgona használható sípsorainak felújításával.

Az orgona megépítésével a Vági orgona-építő Kft-t bízta meg, amely a munkát 2005. október 30-ra elvégezte.


2005


Az orgona tervezésekor olyan formát választottunk, mely a karzaton, a korábbiakhoz képest nagyobb helyet biztosít énekkar vagy zenekar részére. Az orgonát a szimmetria miatt középre tettük, de fontosnak éreztük, hogy ne vágja ketté teljesen a karzat területét.



Orgonaház

Az új orgonaház szibériai borovifenyőből készült. Homlokzatára tekintve több építészeti korra emlékezhetünk. A pedálmű két síptükre a középkori szárnyasoltárokhoz hasonlóan tárja szét oldalait. A síptükrök, mint egy gótikus épület ablakai tekintenek ránk. Az ónból készült principál sípok ajkai, a klasszikus formavilág szerint félkörívesek. A sípok fölött látható jelképek: a kenyér és bor, az alfa és omega, valamint a Kálvin-csillagok is jelzik, hogy ez a hangszer az imádság eszköze, mely Isten felé fordítja arcunkat.

Sípok

A 17 regiszteres orgona csúszkaládás, mechanikus rendszerű, legfontosabb jellemzőit a “diszpozíció” határozza meg.

Diszpozíció:

I. manuál

C-g’’’ – Főmű

  II. manuál C-g’’’ –

Redőnymű

Principal 8’ (2′-tól Angster) Salicional 8’
Bourdon 8′ (Angster) Gedackt 8′ (Angster)
Oktav 4’ (2′-tól Angster) Nachthorn 4’
Fluit 4′ (Angster) Principal 2’
Nasath 2 2/3’ Sifflöte 1 1/3’
Piccolo 2’, c’-től átfújó Tremolo
Terz 1 3/5’
Mixtur 3-4 sor 1 1/3′ Pedál C-f’
Trompet 8′ Subbass 16′ (Angster)
Tremolo Aperta 8′
I/II Choral 4’
P/I, P/II
Fasíp: 156, fémsíp: 874,
Összesen: 1030

Hangzás

A pedálmű 16′-as basszusa mellett a lágy, de alapot adó Aperta 8′-al (nyitott fasíp) a pedál önállóan is képes kísérni a manuálok alap regisztereit. A 8’-as fasíp lágy hangzása lehetővé teszi trió-szonátában continuo basszus játszását. A pedál 4’-as regisztere korálok “cantus firmus” jellegű előadására is alkalmas.

A főmű principál kara, az orgonahangzás fő jellegét és erejét adja meg (Principal 8′, Oktav 4′, Nasath 2 2/3′, Piccolo 2’), a Mixtur 3 sor regiszter fényével megkoronázva. A Terz 1 3/5’ regiszter, 8’-as mellé téve szóló dallamok játékát teszi lehetővé. A Bourdon 8′, az Oktav 4’-al, lágyan kíséri a zsoltárokat.

Az orgona egyetlen nyelvregisztere a Trompet 8’, francia hagyományok szerint készül, ezért markáns megszólalása kicsit szokatlan a búgó orgonához szokott füleknek, de avatott orgonista kezek fenséges hangzásokat kelthetnek általa.

A második manuál egy kicsi redőnymű lehetőségeit nyújtja. A főműhöz képest itt halk sípsorokat találunk. A vonós jellegű Salicinal 8’ és a Gedackt 8’ szolgálnak alapul. Ehhez kapcsolható a lágy fuvola hangú Nachthorn 4’, a kicsit markánsabb 2’-as Principal és a fényes Sifflöte 1 1/3’.

Játékasztal

Az orgonista számára fontos, hogy a hangszer játékasztala a lehető legjobb adottságokkal rendelkezzen, ezzel segítve a játékot, a hangszer megfelelő megszólaltatását. Az Európában elfogadott BDO-szabvány rögzített méreteivel ezt szolgálja. Ilyen méretek szerint készült a manuál billentyűzet (56 hang), a párhuzamos pedál billentyűzet (30 hang), orgonapad (állítható magas- ságú), regisztratúra, kopula kapcsolók, redőnytalp stb.

A manuál billentyűk fehér “ivora” borítása elefántcsont utánzat, a félhangok ébenfából készültek. A pedál anyaga tölgy, a félhangok ébenfa borításúak.

Mechanika

A legjobb hagyományok szerinti beépített játékasztal (Spielschrank), függesztett játékmechanika megépítését tette lehetővé. Ennek lényege, hogy a billentyűk a szélláda szelepein függnek. A szeleprúgó a húzószálakat feszesen tartva, pontos, nyúlásmentes és gyors szelepnyitást biztosítanak. Az ilyen ősi mechanikák hátránya, hogy a billentyű a legkisebb lenyomásra is kinyitja a szelepet, vagyis nincsen holtjátéka.

A billentés is sokkal kellemesebb, könnyebb, ha van egy kicsi holtjáték. Az újabb hang- szerekben, így a mi orgonánkban is már megoldott, hogy holtjáték is legyen, meg a mechanika-feszítés is megvalósuljon. A régi játékmechanikák további problémája az időjárásváltozás miatti tágulás – szűkülés, mely az 1 mm-es holtjáték és a 8 mm-es nyitás állandóságát teszi tönkre. Az ebben az orgonában alkalmazott relatív feszítésmód ezen is segít. Így reményeink szerint a mechanika, bejáródása után, szinte semmilyen szabályozást nem igényel.

A hangszer belülről is gyönyörű építmény. Itt látható néhány felvétel az építés időszakából:



2005 óta számos orgonahangversenyt hallgathattunk végig a templomban. Hadd álljon itt néhány kép régi kántorunkról, aki az építést féltő szeretettel szorgalmazta, jelenlegi kántorunkról, Virányiné Gecse Irénről és vendég orgonaművészeinkről: Pálúr Jánosról, Bódiss Tamásról, Szabó Katáról, Gajdos Imréről és Szotyori Nagy Gáborról.


 


SOLI DEO GLORIA!